Järnvägsingenjörer har hela branschen som arbetsfält

Text: Annika Wihlborg

Järnvägsbranschen är definitivt en framtidsbransch värd att satsa på. Fredrik Thulin, som till en början hade siktet inställt på att bli byggnadsingenjör, valde istället att gå en treårig järnvägsingenjörsutbildning som arrangeras av LTH och Trafikverkets Järnvägsskola i Ängelholm. Utbildningen öppnade upp många dörrar i den mångfacetterade järnvägsbranschen.

Fredrik Thulin, projektingenjör inom ERTMS hos Trafikverket.
Fredrik Thulin, projektingenjör inom ERTMS hos Trafikverket.

Järnvägsingenjörsutbildningen bedrivs dels på LTH:s campus i Helsingborg och dels på Järnvägsskolan i Ängelholm, Skandinaviens enda kompletta järnvägsskola med alla de tekniska system som används inom järnvägen. Här fick Fredrik Thulin möjlighet att förankra sin nyvunna kompetens i praktiken i en realistisk och säker järnvägsmiljö. Just kombinationen av teoretiska och praktiska kurser som berör hela järnvägssystemet gav honom en god grund för en karriär i järnvägssektorn.
– Järnvägsingenjörsutbildningen passade mig perfekt eftersom jag är intresserad av teknik, samspelet mellan olika trafikslag och gärna är med och påverkar utformningen av framtidens transportsystem. Jag kan definitivt rekommendera järnvägsingenjörsutbildningen till den som är intresserad av teknik och varierande arbetsuppgifter, men inte är beredd att plugga fem år för att bli civilingenjör, säger Fredrik Thulin.

Gediget traineeprogram på Trafikverket
Hela järnvägsbranschen efterfrågar de nyutexaminerade järnvägsingenjörerna. Efter examen kunde Fredrik Thulin bland annat välja att arbeta på konsultbolag, som samhällsplanerare, på järnvägsförvaltningar eller på ett entreprenadföretag. Valet föll slutligen på Trafikverket eftersom de erbjöd ett gediget traineeprogram med såväl interna som externa praktikperioder på bland annat entreprenadföretag. Han påverkade själv inriktningen på traineeprogrammet och valde att fokusera på rollen som projektingenjör och hann även med en praktikperiod på järnvägsentreprenören VR-Track.
– Efter traineeprogrammet blev jag projektingenjör inom ERTMS, European Rail Traffic Management Systems, här på Trafikverket. Jag arbetar med den svenska tillämpningen av ett EU-projekt med fokus på att harmonisera det europeiska signalsystemet, en 30-miljarderssatsning som pågår till 2035. Jag trivs jättebra, inte minst med möjligheten att arbeta i ett stort internationellt framtidsprojekt, säger Fredrik Thulin.

Publicerad: 28 september, 2015